Sensorā istaba

Ir aizritējis pirmais darba gads mūsu skolas Dabas vides estētikas studijā (DVE), Silto smilšu nodarbību iekārtā (WSB) un Sensorajā istabā.

Atbalsta komandas speciālistu darbs ir bijis radošs, darbietilpīgs un izzinošs. Ļoti jūtama ir bērnu patiesā vēlme iesaistīties nodarbībās, jo viņi intuitīvi sajūt iespēju darboties saskaņā ar dabas ritmu. Darbojoties ar dabas materiāliem, siltajām smiltīm, bērni var līdzsvarot savu nervu sistēmu, sakārtot emocijas, iekustināt organisma pašregulāciju. Gan bērni, gan pedagogi novērtē iespēju pabūt mierīgā un klusā vidē, novērtē iespēju saņemt Dabas vides estētikas un Silto smilšu speciālistu nedalītu uzmanību. Lai arī aizvadīts ir tikai pirmais darba gads, tomēr jau tagad atbalsta personāls ir gandarīts par ieguvumiem nodarbību laikā gan bērnu fizioloģiskās, gan psihoemocionālās dabas traucējumu mazināšanā.

Sensorā istaba ir mūsu sapņu telpa, kurā jūtamies kā citā pasaulē, kur valda miers, krāsas, gaismas un mūzika. Šeit tiek piepildīta bērnu iekšējā pasaule ar relaksācijas vai stimulācijas sajūtām. Atbilstoši bērnu veselības, uzvedības vai uztveres problēmai speciālais pedagogs veic nepieciešamo korekcijas darbu ar sajūtu, rotaļu un kustību nodarbībām. Tajās bērni rotaļājas, spēlējas un aktīvi darbojas, saņemot dažādus stimulus caur tausti, redzi, dzirdi un ožu. Bērniem ļoti patīk pavadīt laiku šajā telpā – viņi ir ieinteresēti un labprāt veic piedāvātos vingrinājumus, uzdevumus, iesaistās dažādās kustību aktivitātēs, dzied, dungo, smaida, ir priecīgi un apmierināti.

Nodarbībās bērni saņem to, kas viņiem nepieciešams – klusumu, mieru, nedalītu uzmanību, laiku, kas veltīts tikai viņam vienam. Pedagogs uzklausa, atbalsta, dod atbildes uz neskaidriem jautājumiem, nomierina, rada drošības sajūtu, dod iespēju aktīvi darboties vai atpūsties.

Gada nogalē  skolā bija patīkams notikums – sensorā nodarbību telpa tika papildināta ar jaunu un modernu interaktīvo smilšu iekārtu iSandBOX. Interaktīvā smilšu iekārta  apvieno sevī klasisko smilšu terapiju un jaunākās tehnoloģijas.

Sensorā istaba  (Maņu, sajūtu istaba) tika radīta, lai piepildītu skolēna iekšējo pasauli ar relaksācijas vai stimulācijas sajūtām, kurā ir vairāku maņu kokteilis (redzes, dzirdes, taustes, smaržas u.c.), kas rosina vienreizēju, bērniem ar speciālām vajadzībām uztveres maņu reakciju un harmoniju.

Sensorā istaba ir īpašā veidā organizēta un ar dažādiem stimulatoriem piesātināta vide, kuras mērķis ir iedarboties uz cilvēka sajūtu orgāniem. Telpa var tikt izmantota kā relaksācijas istaba ar mērķi sniegt nomierinošu un atslābinošu iedarbību, kā arī tonizējoša, stimulējoša un attīstoša efekta sasniegšanai. Telpā ir mīksts grīdas segums, “pufi” un spilveni, bumbu baseins. Tā ir aprīkota ar gaismas ierīcēm, drošiem spoguļiem, kas rada izkliedējošu gaismu, piekaramām kustīgām konstrukcijām (spoguļbumba, sausais lietus), speciālām sensorājām takām, kas domātas pēdām. Telpā ierīkotais apgaismojums ir ar optisku efektu un skaņas pavadījumu (interaktīvie paneļi, prožektoru sistēma).

Sensorajā istabā tiek izmantoti šādi sensorie stimuli: gaismas un krāsu terapija – iedarbojas uz redzi. Maiga gaisma – miers, spilgta gaisma – uzbudinājums. Tiek izmantots gaismu krāsu terapija, piemēram, sarkanā krāsa – stimulēšana, oranžā – atjaunošanās, dzeltenā – tonizējoša iedarbība utt. Skaņas terapija – iedarbojas uz dzirdi. Var būt pasīva (cilvēks klausās skaņas un mūziku) un aktīva (cilvēks pats rada skaņas un mūziku). Mierīga melodiska mūzika, dabas skaņas – miers. Mehāniskas skaņas, elektroniskā mūzika, dažādu tonalitāšu skaņdarbi (piemēram, Mocarta mūzika), skaņdarbi ar augstu tempu (valši) – uzbudinājums. Aromterapija (smaržu terapija) – iedarbība uz ožu. Patīkamas smaržas – miers. Asas smakas – uzbudinājums. Turklāt ēteriskajām eļļām piemīt antibakteriāla, pretvīrusu un pretiekaisuma iedarbība. Taktilās izjūtas iedarbojas uz ādas receptoriem. Maiguma, mīkstuma, siltuma izjūtas – miers. Durstīšana, spiešana, vibrācija – uzbudinājums. Stimulatorus iespējams apvienot un komplektēt atkarībā no izvirzītajiem uzdevumiem.

Nodarbības sensorajā istabā var tikt ieteiktas šādos gadījumos:

  • neirotisks stāvoklis;
  • adaptācijas traucējumi;
  • emocionālās sfēras traucējumi (bailes, noslēgtība);
  • psihomatiskās saslimšanas;
  • stress, depresīvs stāvoklis, psihoemocionāls uzbudinājums;
  • muskuļu sasprindzinājums;
  • traucējumi uzvedībā (agresivitāte);
  • hiperaktivitātes vai uzmanības deficīta sindroms;
  • pavājinātas sensorās funkcijas (redze, dzirde, tauste);
  • runas vai psihiskās motorikas attīstības aizture;
  • vieglas autisma formas;
  • nervu tiks.

 

Atpakaļ